Sezona je lubenica: Šta trebamo znati o njima?

Osim što osvežava, ovo povrće ima i veoma povoljan uticaj na zdravlje, a visok procenat vode čini je idealnim desertom u vrućim letnjim danima jer nadoknađuje izgubljenu tečnost i minerale…

Lubenica potiče iz Južne Afrike, odakle je vrlo brzo preneta u dolinu Nila, što se može videti i na slikama na zidovima starih egipatskih grobnica. Postoje mnoge zablude da je lubenica voće, jer se koristi najčešće kao poslastica i veoma je slatka. Radi se o plodu jednogodišnje biljke, a svi plodovi koji se koriste kao hrana i moraju da se sade svake godine spadaju u povrće. Voće je plod višegodišnjih biljaka, a lubenica je povrće iz porodice tikvi. Za nju su znali i u Siriji, Arabiji i Indiji, a Arapi su je preneli u Španiju, odakle je stigla u južnu Francusku. U 10. veku uzgajana je u Kini, dok je preko Španije stigla prvo na američka ostrva, a nešto kasnije i na kopno. Kada je reč o sadržaju vode, lubenica sadrži i više od 90 procenata vode na 100 grama, a ima samo 21 kaloriju na istu gramažu. Sadrži minerale i vitamine, voćne kiseline i boje koje joj daju osvežavajući ukus i aromu.

OKRENI TOČAK SREĆE I OSVOJI DO 40 % POPUSTA NA SPRINGWELL-U, SAMO TREBA DA SAČEKATE 30 SEKUNDI DA BI SE OTVORIO TOČAK ZA POPUSTE.

ZA POČETAK KLIKNITE OVDE

DOBAR IMUNITET I ZDRAVO SRCE

Vitamin C pomaže u procesima koji pospešuju zaceljivanje rana i podstiče rad imunog sistema. Naučnici znaju da se, kada se jede lubenica, citrulin preobražava u arginin posredstvom određenih enzima. Arginin je amino-kiselina koja čini čuda za srce i krvotok i održava imuni sistem u dobrom stanju. Spoj citrulina i arginina poboljšava zdravlje srca, imuni sistem, a možda će se pokazati veoma korisnom za ljude koji pate od gojaznosti i dijabetesa tipa 2. Likopen je jedan od vrlo delotvornih antioksidanata, koji daje crvenu boju paradajzu, lubenici i crvenom grejpfrutu. Mnogobrojne studije utvrdile su njegovu zaštitnu ulogu kod nekoliko vrsta raka ( pluća, dojke, prostate i drugih vrsta), a on čuva i ćelije, srce, kao i krvne sudove. Lubenica povoljno utiče na organe za varenje, jetru, srce i krvotok, a posebno na bubrege jer ih tera da rade, čime se izlučuju otrovi iz tela i sprečavaju urinarne infekcije. Ona deluje osvežavajuće: gasi žeđ, otklanja umor i popravlja raspoloženje starih i mladih, daje energiju, radni elan, takoreći – podmlađuje.

ČISTAČ ORGANIZMA

Smatra se diuretikom i čistačem organizma, ali sadrži i azotnu kiselinu, bakar, beta karoten, biljna vlakna, biljne masti, biljne hormone, vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, C, gvožđe, etarska ulja, jabučnu kiselinu, jod, kalijum, kalcijum… Lubenica veoma povoljno deluje na organizam kada je reč o mnogim problemima i oboljenjima među kojima su: akne, anemija, ateroskleroza, artritis, astma, bolesti zuba i usne duplje, bolesti srca i krvnih sudova, bronhitis, glavobolja, gojaznost, gubitak pamćenja, dijabetes, depresija, edemi, ekcem, impotencija, kamen i pesak u bubrezima, mamurluk, neke vrsta raka, neplodnost, opekotine, pad imuniteta, povišena temperatura, povišen nivo holesterola, pojava bora na koži, prehlada i grip… Ona povoljno utiče na bešiku i mokraćne kanale, blagotvorna je za zglobove i kičmu, crevni sistem i organe za varenje, rešava probleme s krvnim pritiskom, jetrom, prostatom, ubrzava metabolizam, dobra je za opekotine od sunca, probleme u trudnoći, služi u borbi protiv starenja, raznih infekcija, sinusitisa, skorbuta, stresa, uganuća i istegnuća, ujeda insekata, upala kože i svraba (osipa), hemoroida, herpesa, hroničnog umora, celulita…

Danas postoji oko 1000 sorti lubenica, ali najčešće se uzgaja oko 50, i to u više od 96 zemalja sveta. Energetska vrednost u 100 g iznosi svega 88 kJ (21 kcal) pa je idealna za dijete. Preporučuje se da jednom nedeljno jedete samo lubenicu koja će vam odlično očistiti organizam, a ukoliko je stavite na lice kao masku, ublažiće bore i dati svežinu koži.

RECEPT: Salata od lubenice

Za 4 osobe

Vreme pripreme: 20 minuta

SASTOJCI:

glavica crvenog luka

2 limuna

1 kg lubenice

300 g feta sira

150 g crnih maslina bez koštica

sveža nana

svež peršun

maslinovo ulje

mleveni biber

PRIPREMA

Očistite crveni luk i iseckajte ga na tanka rebarca. Stavite u činiju, prelijte sokom od limuna i ostavite da malo odstoji. Kilogram lubenice bez kore i semenki isecite na trougliće. Feta sir isecite na kocke, sjedinite s lubenicom i začinite. Na luk stavite lubenicu sa sirom, pa na kraju prelijte maslinovim uljem i dodajte crne masline. Ako želite, dodajte biber.